Hva leter du etter?

Plateprat med Arne Kjelsrud Mathisen

Musikkbibliotekar Olav Nilsen slår av en prat med Arne Kjelsrud Mathisen.

Hei!

Om noen spanderer i baren, hva drikker du?

En pils. Og en akevitt om vedkommende insisterer på en runde til. Men, snakker vi om en filthy rich med spanderbuksene på ville det jo selvsagt være dumt å ikke si ja takk til en skikkelig god flaske champagne når man først har muligheten.

Om du skulle valgt et pseudonym/artistnavn?

Tja, Rural Tapes er vel svar godt nok her. Ellers heter jeg «Skroget» på wordfeud. Hit me up.

Hvis du en dag skriver selvbiografi, hva skal den hete?

Ai. Den slags får du ikke ut av meg. Jeg føler jeg meg relativt trygg på at det aldri kommer til å skje.

Om du ønsker å få folk ut på dansegulvet, hvilken låt spiller du?

Talking Heads – Psycho Killer.

Hva er ditt forhold til Bibliotek?

Jeg bruker biblioteket litt med barna mine, og liker stemningen der godt. Ungene blar i bøker, jeg leser nok mest aviser. Grimstad fikk nytt bibliotek omtrent da vi flyttet ned hit for 9 år siden, og det er fint å se hvor mye det blir brukt. Har også opptrådt i flere settinger på bibliotek, og der finner man et veldig lyttende publikum.

Fem favoritt album?

The Flaming Lips – The Soft Bulletin

Nicolas Godin - Contrepoint

Fugazi – Argument

Chilly Gonzales – Solo Piano

Terry Riley – A Rainbow In Curved Air

Vasas Flora og Fauna – Möte med skogsgardistarna Det ble seks...

Fem favoritt låter?

The Kinks – This time tomorrow

The Ladybug Transistor – Like A Summer Rain

Broadcast – I Found The F

The Beatles – Tomorrow Never Knows

Joe Meek – I hear a new world

Hva har du hørt på de siste dagene?

En gammel plate av Moebius som heter «Tonspuren»,

«(Exit) Knarr» av Ingebrigt Håker Flaten

og Naaljos Ljom sin nye plate «2».

Undervurdert plate?

Umiddelbart tenker jeg «Getting Out Of Nowhere» med Euroboys er undervurdert i forhold til de andre platene de ga ut. Annerledes, men svinbra skive i mine ører.

MEN, jeg tenker mange plater egentlig heller er underkommunisert enn undervurdert. Som min gode venn og kollega Frode Strømstad sitt nye prosjekt Colored Lights, med debutplaten som heter det samme. De som har hørt det liker det jo veldig godt, anmeldelsene som kommer er gode, men det burde bare vært veldig mange flere av dem.

En annen slik plate er Olav Wöllo sin plate «Temporarily Captured Objects», mer i alternativ pop-land á la Radiohead. Nydelige saker, dog dessverre underkommunisert. Men kanskje ikke akkurat undervurdert.

En klassiker som du aldri har forstått deg på?

Åh shit, det er mye tror jeg. Jeg har aldri likt verken Metallica eller Guns`n Roses. Stort ingenting av hardrock og hårmetall. Heller ikke Pearl Jam og mye annen grunge med altfor stor vokal. Det har vel gått med mange klassikere allerede i det dragsuget der? Jeg har vel funnet ut at, stort sett, hvis man kan hytte med neven sin til musikken, da mister du meg relativt kjapt.

Tre favoritt platecover?

George Harrison – Electronic Sound

Brian Eno – Music For Airports

CAN – Tago Mago

Samler du på plater? Hvorfor?

Ja. Først og fremst for å høre på dem når jeg en gang får tid til å sette meg ned med dem. Og selvsagt alle de klassiske ideene om musikk på fysisk plate, som at man lytter mer dedikert, studere coveret osv. Jeg kjøper også oftere plater dirkete av mindre etablerte band og artister på konsert eller fra bandcamp, for å støtte dem økonomisk.

Hva er den viktigste forskjellen fra da du begynte å samle på plater og hvordan det er nå?

At jeg har nå har bedre inntekt kanskje? Når det er sagt, en forskjell som strengt tatt kanskje er visket litt bort akkurat de siste årene av dyrtid, også i platebutikkene.

Favoritt blant fysiske platebutikker?

I Norge, Big Dipper. Ellers prøver jeg å besøke platebutikker når jeg er på turné, og kommer over mange kule. Dessverre er jeg ikke så dedikert på dette at jeg husker navnene på sjappene.

Sist kjøpte plate?

The Sadies – Colder Streams. Kjøpt på en veldig kul konsert med dem på Vaktbua I Kristiansand.

Ditt beste plate kjøp noensinne?

Chilly Gonzales – «Solo Piano» er jeg fornøyd med at jeg har. Ellers en del far out skiver jeg har kjøpt pga instrumenteringen på dem, skiver jeg har tatt med meg fra bruktsjapper uten å ha ide om hvordan de låter. Ungarsk folkemusikk, nydelig østerisk yodelmusikk, Trio Los Paraguayos fra Paraguay osv.

Tre plater som er på toppen av din Wantlist?

Er i grunn ikke så nerdete på det. Om noe virker interessant og kommer min vei på nett, konsert eller i platesjapper, så kjøper jeg det. Men har ingenting på autosøk som jeg sikler på.

Den beste gitarsoloen som noen gang er spilt inn?

Det er nok ikke helt mitt felt. Jeg får si Snah sin solo på slutten av «Greener» fra Blissard.

Om du måtte velge:

Penger vs. Berømmelse Penger

Talent vs. Flaks Talent

By vs. Bygd Elsker begge. Nå bor jeg på bygda og besøker byen, perfekt balanse i grunn.

Favoritt sang på dialekt (ikke din egen dialekt)?

Tønes – Antikkmesso på Figgjo

Den beste tekstforfatteren/ Lyricist? (Din favoritt)

Jeg er voldsomt lite opptatt av tekst egentlig, har nærmest levd i en total instrumental boble de siste årene. Men er veldig fan av tekstuniverset til Frank Tønnesen aka Tønes.

Favoritt film/TV-serie?

Er det lov å si «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu»?

Vinyl, CD, Kassett eller Strømming. Hva foretrekker du?

Bruker strømming mest, men foretrekker vinyl. Har også hørt noe på kassett de siste årene.

Er du en lyd freak/audiofil?

Absolutt ikke.

Hva spiller du musikk på hjemme?

Tilbringer mye tid på kjøkkenet. Der blir det mye radio og streaming via en nyere bluetooth høyttaler. Ellers airpods og vinyl på et par Klipsch The 5`s høyttalere om jeg hører musikk i stua.

En mixtape/spotifyliste for å hylle kjærligheten, hvilke tre låter må være med?

The Flaming Lips – Do you realize?

Beach Boys – God Only Knows

Bright Eyes – First Day Of My Life

Hvilke tre plater har påvirket/inspirert deg mest de siste tre årene?

Raymond Scott – Three Willow Park (Electronic Music from Inner Space 1961-1971)

CAN – Future Days

Tortoise – It`s All Around You

En bra spilleliste du vil dele, hvorfor?

Jeg bruker i grunn ikke spillelister.

Musikkbøker som du vil anbefale og hvorfor?

«Future Days» av David Stubbs. Tar for seg alt som skjer både i og rundt krautrocken på en veldig god måte.

En roman som gjorde inntrykk på deg?

Huff, jeg har ikke lest en roman på 20 år, minst. Den siste hele boka jeg leste var Jan Kristoffer Dale sin novellesamling «Arbeidsnever», og den anbefaler jeg på det sterkeste! Ellers har jeg alltid 100 plater og 10 musikkdokumentarer jeg ønsker å bruke tid på før jeg setter meg ned med en bok. Det nærmeste jeg kommer en anbefaling her utenom nevnte novellesamling, blir boka i punktet over her.

Favorittsitat?

«De du møter på vei opp, møter du også på vei ned».

En favoritt musiker?

Det må bli Raymond Scott. Skolert jazzpianist, etterhvert dirigent for CBS sitt husorkester, komponist og samtidig ingeniør som bygde sine egne synther og brukte tiden når han ikke dirigerte på å jobbe med eksperimenter innenfor elektronisk musikk. Disse eksperimentene har vært til stor inspirasjon for meg de siste årene.

Minneverdig musikkøyeblikk?

Første gang jeg hørte Cornelius`s plate «Fantasma». Har sjeldent blitt så fjetret av en musikkopplevelse.

Hvilken konsertopplevelse kommer du aldri til å glemme?

The Flaming Lips, Rockefeller 2003 (Yoshimi-turnéen) Kraftwerk, Operaen 2016 (Man Machine-konserten) Sonic Youth, Roskilde 2005 Beck, Quartfestivalen 2001 Blonde Redhead, Roskilde 2004 Sufjan Stevens – Folketeateret 2011

Favorittfestival?

Som tilskuer tror jeg ingenting har toppet Roskildefestivalen til nå. Som artist, kanskje Træna?

Hvor vil du reise for å oppleve musikk?

Gjerne et sted jeg ikke har vært enda. Et land i Afrika kanskje? Jeg går for Mali.

Drømmejobb nå og da du var 13?

Drømmejobben nå er fulltids komponist og musiker. Når jeg var 13... Aner ikke, husker ikke hva jeg ønsket meg da.

Har du noen hobbyer eller interesser utenom musikk?

Nja, jeg prioriterer vel musikk stort sett. Men får jeg plass på kurs i år skal jeg begynne med birøkting. Dette er noe jeg har hatt lyst til å begynne med et par år nå.

Hvordan tror du dine venner oppfatter din musikksmak?

Bedre og bedre.

Er det en musikksjanger som du gjerne skulle brukt mer tid på?

Så altfor, altfor mye. Det er så mye musikk jeg har spart til en gang jeg får tid. Kanskje spesielt klassisk musikk.

Om du kunne ta med deg en person på en øde øy, hvem/hvorfor?

Åpenbart et familiemedlem, hvis jeg kan sette reglene selv her. Men du mener vel en person jeg ikke kjenner som jeg inspireres av. Og i så fall sier jeg Raymond Scott igjen. Han kunne lært meg å bygge elektroniske instrumenter av det vi fant på øya, så kunne vi laget eksperimentell musikk med dem etterpå. Og samtidig kunne jeg lært ham litt om hvordan man er en god far og tar seg av sin egen familie, noe han ikke var spesielt god på. Vinn-vinn.

Hvor gammel var du når du «oppdaget» musikken og hva gjorde at du ble hekta?

Det jeg kan huske, ble jeg første gang emosjonelt berørt av musikk da min mor ga meg en opptakskassett med Beatles-låter da jeg var kanskje 10 år. Aner ikke akkurat hva som gjorde at jeg ble hekta, men mener å huske at «Michelle» var der. Absolutt et rørende og godt stykke musikk, så jeg kan godt skjønne at jeg ble bergtatt av det.

Hva slags musikk hørte du på i ungdomstiden?

En lang og brokete vei fra Genesis – Phil Collins-æraen, via skatepunk til Motorpsycho.

Har musikksmaken din endret seg?

Ja, ganske markant vil jeg si.

Hvilken plate kan du fremdeles sette på når du er lei av musikk?

Motorpsycho – Angels And Daemons At Play.

Et musikalsk tiår som du ville reise til om du hadde en tidsmaskin?

Skulle gjerne kunne tilbringe litt tid på 70-tallet, ja.

Er du nostalgisk?

Til en viss grad, ja. Men liker aller best å ta inspirasjon fra det gamle for å lage nye ting.

Er det noe du har lyst til å lære deg?

Først og fremst birøkting nå.

Den best kledde musikeren?

Det har jeg ingen formening om.

Er du forfengelig?

Nei, men sikkert ja.

Har du en tatovering du ønsker å vise?

Har ingen tatoveringer.

Er du en maksimalist eller minimalist?

Som komponist, stort sett en maksimalist. Jeg beundrer de som klarer å være minimalister. Når jeg komponerer eller produserer musikk klarer jeg en sjelden gang å lage ting jeg synes er godt nok til at jeg ikke trenger å legge til ting, men jeg er veldig glad i å legge på flere lag.

Er du introvert eller ekstrovert?

Mest ekstrovert vil jeg si.

Er du A eller B-menneske?

B-menneske.

Mental alder?

41

Hva begeistrer deg?

Gode kulturopplevelser, gode mennesker, sjøen.

Hva er du redd for?

Gamle menn med makt synes jeg kan være litt guffent.

Har du hatt en interessant drøm i det siste? Om hva?

Nei, dessverre.

Favorittdyr?

Vi har to små kattunger hjemme som lager altså så mye god stemning, så nå er katt favorittdyr med relativt god margin.

Favorittmat?

Sushi til hverdags, pinnekjøtt til fest.

Favorittsport?

Fotball

Favoritt kjøretøy/transportmiddel?

Trives godt i bil, men kanskje enda bedre i båt. Kjører for lite båt.

Foto: Ingvar Johnsen

Din livsfilosofi?

Være grei og snill og behandle alle jeg møter med verdighet.

Har du et forhold til religion?

Ja, det vil jeg si. Men jeg finnes overhodet ikke religiøs.

Noe som du irriterer deg over?

Ja, litt er det vel. De siste årene er det nok oftest politikere jeg irriterer meg over.

Noe du angrer på?

Helt klart, masse forskjellig. Bruker ikke så mye tid på det, men har jo absolutt ting jeg gjerne skulle ha gjort om igjen ja!

Hvilket forhold har du til musikkjournalistikk?

Da mitt gamle band Heroes & Zeros ble anmeldt til både terningkast 2, 3, 4, 5 og 6 på en og samme konsert under By:larm i Tromsø i 2006 skjønte jeg kjapt at musikkanmeldelser ikke er noe jeg skal ta for personlig. Men jeg elsker å lese god musikkjournalistikk, og har lært veldig mye om musikk jeg ikke visste at jeg trengte, spesielt gjennom det tidligere norske bladet ENO (R.I.P.) og britiske Electronic Sound, som jeg abonnerer på i perioder. Som artist har jeg vært heldig å bli anmeldt i britiske medier som MOJO, Uncut, The Independent osv, og disse journalistene begeistrer meg ofte for de vet innmari godt hva de skriver om. Stort sett treffer de spot on på mine egne referanser. Jeg synes dessverre ikke det er veldig mye god journalistikk på musikkfeltet i Norge, men synes Klassekampen holder god stand, Audun Vinger det samme. Morgenbladet har gode anmeldere, men kunne lett spandert minimum en dobbeltside mer på musikk i hver utgave, det hadde mange satt pris på tror jeg. En del medier undervurderer nok kanskje leserne side litt, om de tenker at musikkjournalistikk ikke gir nok klikk. Jeg tror det finnes et stort publikum som setter pris på å lese journalistikk i alle mulige sjangre. Ellers liker jeg å høre musikkpodcaster om jeg har tid. Tono-podcasten «Lage musikk» med Torgny Amdam var virkelig god synes jeg.

Har du noe forhold til Platebransjen?

Absolutt. Jeg har jo vært en del av platebransjen i 20 år snart. Lenge nok til at jeg har begynt å ta kontroll og gjøre det meste selv i grunn.

Har du noen personer som har vært viktig for din musikksmak?

Veldig mange. Venner i ungdomstiden var viktig. Alle jeg har spilt med har vært viktige, tenker jeg. Knut Schreiner og Mirror Lakes ga meg mer tyngde innen for litt mer gubbete gitarrock når de tok meg med i det bandet i sin tid. Ellers tenker jeg Frode Strømstad fra I Was A King har lært meg mye om mye.

Ditt forbilde, eller en mentor som du har lært noe spesielt av?

Jeg liker de som helt tydelig går sine egne veier og pløyer ny mark. Raymond Scott nok en gang kanskje? Kunne muligens sagt Wayne Coyne i Flaming Lips også. Meget visjonær og kompromissløs i alt han gjør. Når det er sagt, synes jeg kanskje The Flaming Lips kunne filtrert bort noen av utgivelsene sine, tenker kvaliteten i katalogen deres har blitt vannet ut noe de siste årene. Av mennesker jeg selv har jobbet med vil jeg fremheve Scott McCaughey. Hva han har gjort av samarbeid og utgivelser snakker for seg selv, med Wilco, R.E.M. osv, og selvsagt hans egne prosjekt The Minus 5, Scott The Hoople ++. Totalt kompromissløs, fantastisk låtskriver og produsent, rett og slett en fullblods musiker som lever og ånder musikk i alt han gjør. At han på toppen av dette har en vanvittig arbeidskapasitet og samtidig klarer å være verdens hyggeligste mann gir meg mye inspirasjon.

Hva inspirerer deg?

Folk som Scott McCaughey.

Favorittinstrument?

Synthesizer hvis jeg kan svare generelt. Korg MS 10 hvis jeg må svare definert.

Favorittprodusent?

Dave Fridman.

Favorittstudio?

Mitt eget.

Favorittplateselskap?

Hmm. Mange gode. Matador kanskje? Thrill Jockey? Vanskelig, er egentlig ikke så nerdete på slikt.

Beste/fineste sangen til en begravelse?

The Flaming Lips – Do you realize?

Er det en musiker eller band som har fått altfor lite oppmerksomhet?

Definitivt altfor mange. Går for Vasas Flora og Fauna i dag. Herlig finsksvensk trio som låter som en blanding av Tønes og Leonard Cohen.

Har du noe du vil spørre deg selv om?

Tja. «Har du tenkt over privilegiene dine i dag?»

Hvem burde jeg ha neste plateprat med?

Grimstad-artist Audun Heggedal Pedersen aka Auden Prey fortjener i aller høyeste grad å løftes frem. Aktuell med ny musikk er han også, og svare godt for seg gjør han garantert.

Lån på Biblå:

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙