
De nasjonale strateger og rådgiverne deres
Demokrati til salgs er den perfekte boka for alle som står opp med Politisk kvarter, spiser middag med to øyne på Dagsnytt Atten, teller ned til statsbudsjettet slik andre teller ned til julaften og synes Nytt på nytt er ukas høydepunkt.
Den bør leses av mange flere. Den bør leses av alle med en viss interesse for hvilke krefter som styrer samfunnet. Boka begynner med et tilbakeblikk til den gang Spence var ung journalist i Universitas, og ramlet over en avsløring som gikk helt til topps. Den gang, i 1982, sto statsministerens telefonnummer i katalogen, og Thomas Spence kunne ringe til Kåre Willoch og konfrontere ham med saken.
I 2025 er det øverste sjiktet av norsk demokrati - Storting, organisasjoner, regjering og partier - marmorert i en blanding av rådgivere, spinndoktorer og kommunikasjonsbyråer, skal man tro Thomas Spence' bok. Rådgivningsbransjen framstår som uttrykk for et politisk system hvor avstandene øker: Mellom politikere og folket og mellom pressen og fagfolkene i det offentlige (alt skal gå gjennom kommunikasjonsrådgivere). Og oppi alt dette det evinnelige omdømmet som alle er opptatt av, helt ned til samfunnets minste bestanddeler.
Det mest slående med boka er hvor lite de intervjuede aktørene virker å være opptatt av selve innholdet i politikken de kjemper for, enten på vegne av andre som betalte aktører, eller fordi det står i partiprogrammet. Topp-politikk framstår mest som en idrettskonkurranse med samfunnsutviklingen i potten, hvor det å vinne over de andre er like viktig som hva man vinner fram med.







