Hva leter du etter?
Foto av Richard Gjems: Per Ole Hagen

Plateprat med Richard Gjems

Musikkbibliotekar Olav Nilsen slår av en prat med Richard Gjems.

Hei!

Om noen spanderer i baren, hva drikker du?
En bayer.


Beskriv deg selv med minst fem ord.

Se, han spiller munnspill igjen.

Om du skulle valgt et pseudonym/artistnavn?

Rich Windblower.

Hvis du en dag skriver selvbiografi, hva skal den hete?

Har det på tunga.

Om du ønsker å få folk ut på dansegulvet, hvilken låt spiller du?

St Germain: “Sure Thing”.

Hva er ditt forhold til Bibliotek?

Lånte hauger av bøker og skiver på biblioteket i ungdoms- og studietida. Jobber på et nå. Nært og kjært.

Fem favorittalbum?

Miles Davis: Kind of Blue

Paul Butterfield: Better Days

JJ Milteau: Blue Third

Guy Bélanger: Voyages & Other Stories

Benjamin Mørk og Arve Henriksen: The Valleys

Fem favorittlåter?

Little Axe: «Midnight Dream»

Vangelis: “Le singe bleu”

Bessie Smith: “After You’ve Gone”

Arve Henriksen: “Blue Silk”

Billie Holiday: “I’m a Fool to Want You”

Hva har du hørt på de siste dagene?

Steve Earle, Nils Frahm, Gary O'Slide og Rory Gallagher

Undervurdert plate?

Godley & Creme: Goodbye Blue Sky.

En klassiker som du aldri har forstått deg på?

The Smiths: The Queen Is Dead.

Tre favorittplatecover?

Junior Kimbrough: Most Things Haven't Worked Out.

Sinikka Langeland: Wind and Sun.

Gare Du Nord: Rendezvous 8:02.

Samler du på plater? Hvorfor?

Til tider. Mer stas og bedre lyd enn å strømme en komprimert MP3-fil, men det går mest i strømming av praktiske årsaker. Av fysiske formater kjøper jeg langt mer CD enn vinyl.

Hva er den viktigste forskjellen fra da du begynte å samle på plater og hvordan det er nå?

Måtte i tenåra reise til Elverum for å kjøpe musikkblader og holde meg orientert. Nå kommer ny informasjon nesten utelukkende via sosiale medier. Blir i disse dager mest sporadisk handling på over nett, når jeg er på reisefot eller loppemarkeder. PS: I mange år kjøpte jeg mye musikk av Rune Halland. Cruisin’ Records i Oslo var en institusjon!

Favoritt blant fysiske platebutikker?

Amoeba Music (San Francisco).

Sist kjøpte plate?

Miles Davis: Ascenseur pour l'échafaud.

Ditt beste platekjøp noensinne?

Little Brother Montgomery: Chicago – The Living Legends.

Tre plater som er på toppen av din Wantlist?

Jim Conway: Music Deli Presents Jim Conway.

Toots Thielemans / Lee Oskar: Midnight Cruiser.

Roy Rogers & Dave Burgin: A Foot In The Door.

Den beste gitarsoloen som noen gang er spilt inn?

David Gilmour på Pink Floyds “Comfortably Numb” eller Robert Nighthawk på hans egen “Goin’ Down To Eli’s”. Klarer ikke helt å bestemme meg.

Om du måtte velge:

Penger vs. Berømmelse Berømmelse

Talent vs. Flaks Talent

By vs. Bygd Småby

Favoritt sang på dialekt (ikke din egen dialekt)?

Joe Bjørnars: «Kjem du fra Vallset»

Den beste tekstforfatteren/ Lyricist? (Din favoritt)

Randy Newman.

Kolbein Falkeid

Favoritt film/TV-serie?

Bram Stoker’s Dracula.

Babylon Berlin.

Vinyl, CD, Kassett eller Strømming. Hva foretrekker du?

Vinyl.

Er du en lyd freak/audiofil?

Nei.

Hva spiller du musikk på hjemme?

Et rælete Lenco turntable + mye strømming via små JBL-høytalere som tidvis spraker i registeret mellom høy mellomtone og diskant.

En mixtape/spotifyliste for å hylle kjærligheten, hvilke tre låter må være med?

Muddy Waters: “Just To Be With You”

Righteous Brothers. “Unchained Melody”

Knut Reiersrud: “Anna”

Hvilke tre plater har påvirket/inspirert deg mest de siste tre årene?

Dan Kaplan: Vera Hall.

Moby: Reprise.

Tommy Gurrero: Loose Grooves & Bastard Blues.

En bra spilleliste du vil dele, hvorfor?

Electro Blues.

Mer enn 24 timer med en hybridsjanger alle kredfolk rynker litt på nesa av: Blues blanda med elektronika, dub og hip-hop. Bruker å ha på denne spillelista når jeg jobber. Den eller Bessie Smith. Kan aldri få nok Bessie Smith.

Musikkbøker som du vil anbefale og hvorfor?

Ryan H. Walsh: Astral Weeks - A Secret History of 1968
Alle veier krysset hverandre i Boston anno 1968

Benedicte Maurseth: Å vera ingenting: samtaler med spelemannen Knut Hamre
Utrolig klok og poetisk bok om felespill spesielt og hvorfor en driver med musikk generelt. Boka som fikk meg til å begynne å høre på Bjarne Herrefoss.

Mike Edison: Sympathy for the Drummer: Why Charlie Watts Matters

Endelig ei bok som fokuserer på rock som fysisk framføring (les: tromming) framfor å fortape seg i mytologiserende kontekst.


En roman som gjorde inntrykk på deg?
Walter Mosley: RL’s Dream.

Sakprosa du vil anbefale?

Ned Boulting: 1923 The Mystery of Lot 212 and a Tour de France Obsession

Favorittsitat?

“People say that what we’re all seeking is a meaning for life. I don’t think that’s what we’re really seeking. I think that what we’re seeking is an experience of being alive, so that our life experiences on the purely physical plane will have resonances with our own innermost being and reality, so that we actually feel the rapture of being alive.” - Joseph Campbell

En favorittmusiker?

Luke Schneider

Minneverdig musikkøyeblikk?

Da jeg spilte med Tor Einar Bekken i Royal Albert Hall høsten 2019, sånn i all ubeskjedenhet.

Hvilken konsertopplevelse kommer du aldri til å glemme?

  • Charlie Musselwhite på Notodden Blues Festival i 1994
  • Knut Reiersrud og Iver Kleive i Frogner kirke i 1995
  • Jeff Beck på Sentrum Scene i 2010.

Favorittfestival?

Hvor vil du reise for å oppleve musikk?

  • Amerikanske SPAH (the Society for the Preservation and Advancement of the Harmonica) sin årlige konferanse. Finner sted i Tulsa i 2024.
  • Riddu Riđđu
  • Punkt 2024


Drømmejobb nå og da du var 13? 

Synes jeg har drømmejobbene for øyeblikket. Før ville jeg bli historieprofessor.

Har du noen hobbyer eller interesser utenom musikk?

Gå på museum, henge i stallen med junior, lese sakprosa.

Hvordan tror du dine venner oppfatter din musikksmak?

Til dels blå og monoton.

Er det en musikksjanger som du gjerne skulle brukt mer tid på?

Persisk, arabisk og tyrkisk oud-musikk (neppe en sjanger).

Om du kunne ta med deg en person på en øde øy, hvem/hvorfor?

Hvis det var for noen dager med konversasjon (og med bekvemmelige forhold): Brian Eno og Rhiannon Giddens.

Hvis det var langvarig/permanent: Familien og et enormt bibliotek.

Hvor gammel var du da du «oppdaget» musikken, og hva gjorde at du ble hekta?

13 år. Hørte Blind Willie Johnsons «Dark Was The Night, Cold Was The Ground» og samtlige hår på kroppen reiste seg.

Hva slags musikk hørte du på i ungdomstiden?

Starta med å høre på AC/DC og Øystein Sunde før barneskolen.
Fra ungdomsskolealder ble det 60 % eldre blues og jazz, 30 % samtidig populærmusikk og 10 % klassisk musikk.

Har musikksmaken din endret seg?

Ja, hører på mye forskjellig i dag. Prøver å fokusere på det jeg liker framfor alt en misliker. Musikk trenger ikke å være en rigid identitetsmarkør, men like mye et universelt språk.


Hvilken plate kan du fremdeles sette på når du er lei av musikk? 

William Tyler: New Vanitas

Et musikalsk tiår som du ville reise til om du hadde en tidsmaskin?

1920-tallet.

Er du nostalgisk?

Mer retrofuturistisk.

Er det noe du har lyst til å lære deg?

Alexanderteknikken.

Den best kledde musikeren?

Leonard Cohen..

Portrett av Leonard Cohen svart/hvitt

Er du forfengelig?

Litt.

Har du en tatovering du ønsker å vise?

Nei.

Er du en maksimalist eller minimalist?

Minimalist.

Er du introvert eller ekstrovert?

Ekstrovert.

Er du A eller B-menneske?

C (legger meg sent og står opp tidlig).

Mental alder?

47.

Hva begeistrer deg?

Dattera mi.

Hva er du redd for?

Ren instrumentell fornuft uten verdiforankring.

Har du hatt en interessant drøm i det siste? Om hva?

Ja, en drøm om at jeg jamma med Jerry Garcia på en pub i Råde.

Favorittdyr?

Katt.

Favorittmat?

Baskisk.

Favorittsport?

Sprangridning (men kun som tilskuer).

Favoritt kjøretøy/transportmiddel?

Tog (når det går).

Din livsfilosofi?

“I don't think about time. You're here when you're here. I think about today, staying in tune.”’ - John Lee Hooker

Har du et forhold til religion?

Det har vi vel alle, mer og mindre frivillig.

Noe som du irriterer deg over?

Hvordan oppmerksomheten vår blir stadig mer fragmentert.

Noe du angrer på?

Nei, det tror jeg ikke på.

Hvilket forhold har du til musikkjournalistikk?

Liker de fleste former, så lenge de er åpne, søkende og (konstruktivt) kritiske. Er alt for få rom for slik kritikk i dag fordi det ikke «lønner seg».

Hvor oppdaterer du deg på musikk?

Tidsskrifter, sosiale medier, podcaster og radio

Leser du musikktidsskrifter, hvilke?

Bluesnews, Ballade, Record Collector, The Wire, Jazznytt og Folkemusikk.

Papir eller skjerm?

Helst papir eller e-bokformat.

Nettsteder om musikk som du besøker ofte?

Ballade, Now's The Time og utallige musikk- og munnspillfora på Facebook.

Har du noe forhold til platebransjen?

Både profesjonelt og personlig. All kudos til små selskaper som Arne Thelins That’s Entertainment og Eric Mallings Blue Mood Records!

Har du noen personer som har vært viktig for din musikksmak?

Brødrene mine og alle folka jeg har spilt med fra ulike sjangere og miljøer. En lang liste!

Ditt forbilde, eller en mentor som du har lært noe spesielt av?

Den franske munnspilleren Jean-Jacques Milteau er et forbilde når det kommer til å lage poetisk og relevant musikk på instrumentet.

Hva inspirerer deg?

Rigide rammer man kan jobbe med, rundt, mot eller over.

Favorittinstrument?

Munnspill

Favorittprodusent?

Daniel Lanois

Favorittstudio?

Athletic Sound i Halden

Favorittplateselskap?

Okeh

Beste/fineste sangen til en begravelse?

“Deilig Er Jorden”

Er det en musiker eller band som har fått altfor lite oppmerksomhet?

Knut Hem og Helge Lien

Benjamin Mørk

Maggie Björklund

Har du noe du vil spørre deg selv om?

Kun tåkete spørsmål som jeg stadig stiller til underbevisstheten min.

Hvem burde jeg ha neste plateprat med?

Tor Einar Bekken

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙