Hva leter du etter?
Portrett av forfatter Einar O. Risa

Einar O. Risa: "Det begynte med Kielland da jeg gikk på Kannik ungdomsskole"

Møtet med den austerrikske forfattaren Thomas Bernhard sette spor hos den unge Einar O. Risa. Men Kielland kom fyrst.

Når landet feirar Alexander Kiellands 175-årsjubileum i 2024, er det naturleg å sjå på arven etter han og andre forfattarar frå fylket.

Jan Inge Sørbø er litteraturvitar, forfattar og journalist frå Bru i Ryfylke. Han er professor ved Institutt for sosialfag, Høgskulen i Volda, og har skrive bøker i fleire sjangrar.

I 2023 intervjua han ei rekkje forfattarar frå Rogaland, om korleis dei ser på sin eigen forfattarskap.

Kva var viktige lesingar og impulsar tidleg i livet ditt, før du gav ut di første bok?

- På Hetland gymnas var Jens Bjørneboe en sentral figur, essaysamlingen Vi som elsket Amerika, romanene, den ene etter den andre.

Så bar det til Oslo, og der var det mange i fristelser i bokhandlerne, spesielt daværende Tanum på Karl Johan rett i nærheten av det juridiske fakultet der jeg tok første avdeling. Senere ble å studere litteraturvitenskap. Bokhyllene fyltes. Jeg leste. Og leste.

Det helt avgjørende var møtet med Thomas Bernhard. Her fant jeg en stemme, en stil og bevaremegvel: Slik kunne det gjøres.

Andre vesentlige forfattere for meg var Honoré de Balzac, Gustave Flaubert, Claude Simon, Virginia Woolf - og mange andre. Dag Solstad var ikke til å komme forbi.

Har dei rogalandske klassikarane, til dømes Arne Garborg, Alexander Kielland og Sigbjørn Obstfelder, hatt noko å seia for deg?

- Det begynte med Kielland da jeg gikk på Kannik ungdomsskole. Inspirert av fjernsynsserien som da gikk - og Frøken Randulf, lærerinne i kristendom, hun var dypt indignert over at Kielland hadde kalt en av sine figurer for Skipper Randulf og var en uregjerlig figur.

Det ble mange turer til biblioteket, skolebibliotek var det jo ikke den gang.

Og så ble det Obstfelder, Garborg. Og Ibsen

Er det forfattarar eller stilar du ikkje hadde lyst likna på?

- De stilløse, de som ikke har en stemme i teksten.

Kva slags rolle spela oppvekstmiljøet og staden du kom frå?

- Igjen: Kannik skole og Kielland.

Kven var viktige i tida då du debuterte?

- For meg, igjen: Thomas Bernhard.

Var du del av eit miljø som delte skriveerfaringar og leseopplevingar?

- Jeg var med i miljøet rund Profil, Hundre Blomster - og var med på drive Nordahl Grieg-klubben.

Tok du noko form for utdanning i skriving?

- Ikke annet ennå studere litteraturvitenskap - og der hadde jeg Kjell Heggelund som underviser. Han satte spor.

Har du omsett bøker til norsk?

- En gang.

Er det nokon du gjerne skulle ha omsett?

- Sikkert en del. Det er lite Balzac på norsk. Dansker leses best på dansk, men kunne jo bli utgitt av norske forlag - på dansk.

Er det andre viktige impulsar du vil nemna?

- Mange - og det er kaos…

Lån bøker av Einar O. Risa

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙