Hva leter du etter?
Årets profil NBBK. Kris holder en jordklode med tent lunte på avstand mens han leser i en bok. Laget av Solv,

Digitalt program NBBK

Har du ikke mulighet til å komme til Stavanger i februar så kan du kjøpe digitalt konferansepass som gir deg tilgang til store deler av programmet.

I fjor holdt vi en digital konferanse fordi det ikke lot seg gjøre å møtes fysisk. Også i 2023 vil vi ha noe digitalt program slik at de som ikke har anledning til å dra til Stavanger i februar likevel kan få faglig påfyll. Du kan melde deg på det digitale programmet her. Hvis du skal betale med faktura og ikke har norsk organisasjonsnummer, send bestillingen til program@solvberget.no. Det er også selvfølgelig mulig å betale med internasjonale kredittkort i billettløsningen. Du kan se en live strømming av programmet, eller se det i opptak til og med 12. februar.

Det digitale programmet har forskjellige lenker hver dag som blir tilsendt på epost til de som har kjøpt digitalt konferansepass.

Mandagens digitale program vil være åpent for alle:

Mandag 6. februar

For å få tilgang til det digitale innholdet tirsdag og onsdag må du kjøpe digitalt konferansepass. Det kan du gjøre her.

Tirsdag 7. februar

Onsdag 8. februar

Mandag 6. februar

11.30-11.45: Velkommen
Ved prosjektleder Sofie Birgitte Andersen.

11.45-12.30: Lite lesing i hjemmet, er det så krise?
Universitetet i Stavanger har gjennomført en nasjonal spørreundersøkelse om lesing i barnefamilier, den første av sitt slag i Norge. Hva slags bøker velger barna? Og leser de egentlig? Møt Trude Hoel og Elisabeth Brekke Stangeland fra Lesesenteret til samtale om lesing i hjemmet. 

12.45-13.30: Finnes det håp? Lesersørvis til barn
Lesersørvis har på få år blitt en populær tilnærming til litteraturformidling. Med den aktuelle boka Lesersørvis til barn tilpasses metoden en ny målgruppe. Hvordan kan lesersørvis-metoden hjelpe oss med å finne bøker som passer det enkelte barnet, og hvordan bruker vi metoden i samtale med barna? Med Linn T. Sunne og Troels Posselt. I samarbeid med Formidlingskompetanse i folkebibliotek.

13.30-14.15: Gamifisering: Krise eller mulighet for lesingen?
Norsk lydbok- og blindeskriftsbibliotek har utviklet leseappen Maneno for barn med lesevansker og dysleksi. Sommerles er en norsk lesekampanje der over hundre tusen barn deltar hver sommer. Hva skjer når lesing blir spill? Skaper det engasjement, eller tar det vekk indre lesemotivasjon? Med Therese Solbjørg fra NLB, Siri Haga Torgersen fra Sommerles og Per Henning Uppstad fra Universitetet i Stavanger. I samarbeid med Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek (NLB).

14.30-15.15: Finnes det håp for den nordiske språkforståelsen?
Gjennom årene har flere bildebøker blitt nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. Kan disse bøkene gi barn et tidligere møte med andre nordiske språk, og dermed hjelpe nordisk språkforståelse? Hvordan bruke dem i undervisningen? Den nordiska barnebokslukaren er et lesefremmende prosjekt der det skapes pedagogisk materiale til bøkene. Med prosjektleder Mikaela Wickström og forfatter og illustratør Nina Nordal Rønne.

Tirsdag 7. februar

09.00-09.15: Åpningstale ved Nioosha Shams
NBBK åpnes av den svenske leseambassadøren Nioosha Shams. Hun jobber for barn og ungdoms lesing, og mener at mer lesing på eget morsmål kan føre til økt lesemotivasjon.

10.15-11.00: Andre verdenskrig: krisa som fortsatt preger litteraturen
Nesten 80 år etter 2. verdenskrigs slutt kommer det fortsatt nye barne- og ungdomsbøker om den, og med ny krig i Europa har de blitt enda mer aktuelle. I Veras krig blir Leningrad, Veras hjem, beleiret. Hvordan ser en krig ut med et barns blikk? Og hva skjer når krig blir barnets hverdag? Møt forfatter Katarina Kuick i samtale med Martin Hellström, fil.dr. i litteraturvitenskap ved Linnéuniversitetet. 

11.00-11.45: Illustrerte kriser
Grafiske romaner blir stadig mer populære blant barn og ungdom. For å sette formatets mange muligheter, når det gjelder både sjanger og tema, på dagsorden har vi invitert Nora Dåsnes, Jenny Jordahl og Morten Dürr til NBBK. De tre har laget grafiske romaner og tegneserier om alvorlige temaer som blant annet angst, klimakrise, spiseforstyrrelser, mobbing, terror og flukt. Samtalen blir ledet av Marianne Eskebæk Larsen.

13.45-14.30: Bibliotek for flyktninger
Hvordan bruke bøker i møte med barn i krise? Ibby Italie har opprettet et bibliotek for flyktninger på Lampedusa, og Siri Larsen fra IBBY Norge har reist dit for å lære om hvordan hun kan bruke ordløse bøker i møte med flyktningbarn. Hun deler sine erfaringer med oss.

14.45-15.30: Hverdagskriser
Barnelitteraturen er full av små og store hverdagskriser. Forfatter Sabine Lemire er aktuell med den femte boka i serien om Molly, Allerbedste Molly har ingen venner (2022). Alle andre har noen å være sammen med i helgene, men ikke Molly. Lemire skal samtale med Ragnar Aalbu, som i Georg er borte (2021) skriver om katten Georg som har vært borte i flere dager. Samtalen ledes av Johanna Lundin.

15.30-16.15: Er alt helt krise eller finnes det håp for barne- og ungdomsbok forfatterne?
Hvordan tenker de nye barne- og ungdomsbokforfatterne om fremtiden til yrket? Vi har invitert forfatterne Ole Petter Ribe og Nina Bahar, som er aktuelle i Norsk Barnebokinstitutt sin antologi Gå langt for å se til å diskutere forfatternes fremtid. Samtalen ledes av forfatter og førsteamunuensis i skrivekunst, Steffen Sørum. I samarbeid med Norsk Barnebokinstitutt (NBI).

Onsdag 8. februar


10.00-10.45: Finnes det håp? Sakprosaskolen
Høsten 2021 startet Bjørn Arild Ersland og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening en egen forfatterskole. Hør Ersland fortelle om erfaringer fra skolen, utfordringer med sakprosa for barn og hvorfor det gis ut så få bøker. I samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.


11.00-11.45: Bokpitch: Bøker om håp og krise
Elin Hansson fra IBBY forteller om gode nordiske bøker om håp og krise som har kommet ut siden forrige konferanse. Få et overblikk over nordisk barnelitteratur.

12.45-13.30: Hvordan portretteres barnet i krise?
I Å ri på enhjørninger (2021) skriver Mariangela di Fiore om livet på en barnekreftavdeling. Hennes egen datter fikk kreft da hun var to år, og måtte tilbringe mange år på sykehuset. Morten Dürr har skrevet en rekke bøker om barn i krise, og er aktuell med Hviskeleg (2021). Han har blant annet skrevet Skaderne (2014) som handler om et barn som mister sin mor til kreft. Hvor mye forteller vi våre barn om sykdom og død? Og hvordan portretteres barnet i krise? Samtalen ledes av Marianne Eskebæk Larsen.

13.30-14.15: Barn på flukt
Hvordan portretteres barnet på flukt i litteraturen? Elin Persson vant Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris for De afghanska sönerna (2020), om hverdagslivet, små gleder og store kriser, på en bolig for mindreårige asylsøkere. Forfatter Sunniva Relling Berg har i Polarnatt (2019) skrevet om hva som skjer når asylmottaket ikke blir den trygge havnen det skal være. Møt dem i samtale med fil.dr. i litteraturvitenskap ved Linnéuniversitetet, Martin Hellström. I samarbeid med Falturiltu og Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris.

14.30-15.15: Er alt helt krise eller finnes det håp i og for ungdomslitteraturen?
Leser ungdommene fortsatt? Ofte er ungdomsromanene mørke og dystre, men er det dette målgruppen ønsker seg? Er det vits å satse på ungdomslitteraturen?  Vi stiller spørsmålet «Er alt helt krise i og for ungdomslitteraturen?». Møt Zakiya Ajmi som skrev sin første ungdomsroman Vulkan i 2021 og Siiri Enoranta og Arne Svingen som har vært ungdomsbokforfattere i mange år. Samtalen blir ledet av Johanna Stenlund.

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙