Thomas Eiene

Plateprat med Thomas Eiene

Musikkbibliotekar Olav Nilsen slår av en prat med Thomas Eiene.

Beskriv deg selv med minst 3 ord: En blid gutt!

Hvilke band har du spilt i? Hvis vi tar det fra starten; først Destroyers (ungdomsskolen), deretter Möralens Vöktere og Haggis, så Ordrenekt (aka Ongane te na Wenche, Nådeløs Purk), C.H.U.D., Skin Cancer og Kursk Nilsen (aka Rektum-Prolapz). Alle kjente og kjære navn for de fleste. Hadde det veldig gøy med å spille i band, men de dagene er definitivt over, nå har jeg det mye mer gøy med å spille plater på byen.

Du er også DJ, når liker du deg best bak platespillerene? Når folk danser og har det gøy, og jeg har enkel tilgang til rikelig med øl. Koser meg generelt voldsomt med å spille musikk på byen og er veldig takknemlig for at jeg kan gjøre det med jevne mellomrom.

Du er flink til å få folk til å danse, men hvilken låt får deg garantert ut på dansegulvet? Kan ikke plukke en låt, det er altfor mange….hvis jeg skal plukke bare en, så må det i dag bli denne, en evig favoritt:

Derrick Morgan – Johnny Pram Pram (Beverley’s, 1968)

Favorittdrikk en varm sommerkveld ? Iskald Cola Zero eller øl om det er i festlig lag.

Hva er den viktigste forskjellen fra da du begynte å samle på plater og hvordan det er nå? Kunnskap og erfaring! Har nok gått glipp av en del plater på grunn av ignoranse og uutviklet smak tidligere. Tidligere handlet jeg mer i fysiske platebutikker, på midten av 90-tallet var det en håndfull bruktplatesjapper i Stavanger og omegn som jeg frekventerte hyppig i jakt etter noe som så interessant ut. Nå foregår handelen på nett og via venner. Tidligere samlet jeg også på flere sjangre, nå har jeg spesialisert meg og konsentrerer meg nesten utelukkende om reggae.

Her på biblå ønsker vi å løfte frem bra musikk og inspirere til nye lytteopplevelser. Hva hører du på for tiden? Er du uerfaren innen reggae, anbefaler jeg å sjekke ut Soul Jazz’ Studio One-samlinger, disse er lette å få fatt i og er fulle av gullkorn. Av andre ting som burde være greie å få sine klamme hender på, prøv også Kent’s «Masterpieces of Modern Soul»-serie, nummer 6 kom akkurat ut.

5 favorittalbum? Er ikke veldig interessert i album, for meg er det kun singler som gjelder. Reggae og soul, som er mine greier, er først og fremst singelsjangre, men her har jeg plukket ut noen album jeg liker veldig godt. Kunne plukket ut noen fine samleplater også, men konsentrerer meg om «album-album» her:

Dub Specialist – African Rub A Dub (Studio One, 1980): Min favoritt av alle Studio One dub-LPene. Et killer utvalg av rytmer som også finner plass til mer obskure perler som George Dudleys «Gates of Zion» og Invaders’ «Soulful Music».

Johnny Hammond – Gears (Milestone, 1975): Er stor Mizell Brothers-fan, og dette er en av de beste platene de var involvert i, bare sjekk ut låter som «Los Conquistadores Chocolatés» og «Fantasy».

Donald Byrd – Places and Spaces (Blue Note, 1975): Mizell-brødrene igjen, en fantastisk LP fra begynnelse til slutt. Sjekk også ut Donald Byrd-platene «Black Byrd» og «Street Lady» for mer strålende Mizell/Byrd-samarbeid!

Freddie McGregor – Bobby Bobylon (Studio One, 1979): Nesten umulig å plukke en favoritt blant den perleraden av album som kom fra Studio One i denne perioden – helt essensielle er også Johnny Osbournes «Truths and Rights» og Sugar Minotts «Live Loving».

Scientist – Scientist Wins the World Cup (Greensleeves, 1982): Alle Scientist-LPene fra denne perioden er verdt å plukke med seg, men jeg velger meg denne (sikkert fordi det var den første Scientist-platen jeg kjøpte).

5 favorittlåter? Altfor mange igjen, umulig å plukke….her er fem av dagens favoritter, i morgen er listen sikkert en helt annen:

Donnell Pitman – Your Love Is Dynamite (After Five, 1986)

Little Roy – Righteous Man (Mistic, 1971 – sjekk Heptones og Dennis Brown på backing vocals!)

Marlena Shaw – Without You In My Life (South Bay, 1982 – sjekk for all del også ut Gary Taylor og Rockie Robbins’ strålende versjoner av denne fantastiske låten)

Don Drummond – Love In The Afternoon (Top Sound, 1965)

Leon Ware – Rockin’ You Eternally (Elektra, 1981)

Overvurdert plate? Hmm, det skal jeg overlate til andre å svare på, men sånn generelt er det vel mange plater som er litt overvurderte, de fleste album har vel maks to-tre virkelig bra låter og resten fyllmateriale? Kjøp singler heller :)

Det tøffeste platecoveret du kjenner til? Hmm, her har jeg mange favoritter og igjen veldig vanskelig å velge, men for å hedre den nylig avdøde og formidable Pharoah Sanders får vi si «Karma» (Impulse, 1969).

Favoritt blant fysiske platebutikker? Hvis vi holder oss her i Norge, så må det være Råkk & Rålls i Oslo (hvor jeg også har vært så heldig å jobbe i noen år) – en strålende butikk med godt utvalg!

Ditt beste platekjøp noensinne? Umulig å si, jeg kjøper og selger musikk hele tiden og blir stadig opprømt over ting jeg kommer over.

Om du måtte velge:

The Abyssinians vs. The Melodians – Tilhører i hovedsak to forskjellige æraer i jamaicansk musikk, Abyssinians er jo den ultimate roots-vokalharmoni-gruppen, mens Melodians hadde sin storhetstid i rocksteady-perioden. Selv om Melodians absolutt hadde sine stunder og flotte låter også, velger jeg likevel Abyssinians, for helt fantastiske og uovertrufne harmonier og noen absolutt killer klassiske låter som «Declaration of Rights».

Yabby You vs. U-Roy – Vanskelig å sammenligne da de er litt forskjellige greier. Er veldig glad i U-Roys klassiske Treasure Isle-periode, men her vil jeg gå for Yabby You, en av mine absolutte favorittartister og produsenter på 70-tallet. Låter som “Walls of Jerusalem”, «Zion Gate» og Tommy McCooks «Death Trap» er bare noen få av de absolutte bautaer i roots-reggaen Yabby You står bak.

Cockney Rejects vs. Cock Sparrer: Uten tvil Cockney Rejects. Har aldri vært noe særlig betatt av Cock Sparrer, blir litt vel gubbete.

Alton Ellis vs. Ken Boothe: Her må det absolutt bli Alton Ellis – ingen over og ingen ved siden! For en fantastisk katalog av musikk fra 60-tallet til 80-tallet, har talløse favoritter fra den kanten. Ken Boothe har sine øyeblikk (slik som f.eks «Train is Coming» og «Be Yourself») men tenderer ofte motlettvektsmateriale og stemmen hans er ofte ikke helt min kopp med te.

Bob Marley vs. Lee "Scratch" Perry: Som musikksnobber flest liker jeg best Marley før det internasjonale gjennombruddet – er veldig glad i 1960-talls Marley/Wailers: Studio One og Wail ‘N Soul ‘M-perioden. Spesielt Wail ‘N Soul ‘M-singlene er fantastisk Wailers! Er litt vanskelig å sammenligne med Lee Perry, da Perry i all hovedsak har gjort sitt navn som produsent. De tingene Marley og Perry gjorde sammen er jo flotte greier da. Når Marley ble mindre interessant etter sitt internasjonale gjennombrudd på begynnelsen av 70-tallet gjorde Lee Perry mange absolutte killers i sin Black Ark-periode utover 70-tallet.

Vinyl, CD, kassett eller strømming? Definitivt mest plater, men spiller også en del fra Youtube. Kjøper også en CD i ny og ne (samleplater), men i hovedsak såkalt vinyl, og da nesten utelukkende syvtommere. Spotify, Tidal osv og kassetter har jeg ikke.

Hvilket årstall tror du at du hadde spilt mest musikk fra om man tok et gjennomsnitt av all den musikken du hadde spilt gjennom det siste året? Ny musikk fenger meg lite, så jeg holder meg stort sett på 60-70-80-tallet, med noen avstikkere til 50-tallet. Så hvis jeg skulle estimere et gjennomsnittsår tipper jeg det vil være rundt 1973.

Hvilke 5 plater har påvirket/inspirert deg mest de siste 5 årene? Som sagt går det mest i singler for meg, har hele tiden nye oppdagelser (for min del) som inspirerer meg. Grav dypere, så finner du inspirasjon!

Samler du på plater? Ja, 24/7 – har stor glede av å lete etter, kjøpe og selge plater hver eneste uke året rundt. Nå er ikke jeg platesamler i den forstand at jeg samler en artist, label, forskjellige utgaver osv, men heller singler som jeg liker og kan spille ute.

En spilleliste du vil dele? Nå er jeg ikke på Spotify og den slags, men sjekk gjerne ut min Mixcloud for noen rødglødende hete samlinger jeg har satt sammen: Thomas Eiene's Stream | Mixcloud

En musikkbok du vil anbefale? Leser svært lite musikkbøker må jeg innrømme, men likte godt «Miles: The Autobiography» om Miles Davis.

En roman som gjorde inntrykk på deg? Cormac McCarthys «Blood Meridian»

Musiker/DJ som du har stor respekt for? Igjen maaange, men sier Curtis Mayfield eller Gil Scott-Heron.

Minneverdig musikkøyeblikk? Altfor mange!

Beste konsertopplevelse? Igjen, altfor mange!

Favorittfestival? Går aldri på festivaler, men hvis karnevalet i London kan regnes som en festival, sier jeg den. Fantastisk musikk og knallgøy!

Drømmejobb som DJ? Synes alltid det er artig å spille på mine faste «Get Ready!»-kvelder i Oslo, men det er jo veldig gøy å spille utenlands da (noe jeg er velsignet nok til å gjøre i ny og ne, har spilt over hele Europa etter hvert)

Har du noen hobbyer eller interesser utenom musikk? Musikk er definitivt hovedinteressen min, aldri et kjedelig øyeblikk her i heimen! Men jeg liker også veldig godt film og tv-serier, fotball, historie, bøker, klær….og ungene selvsagt!

Hvordan tror du publikum oppfatter deg som DJ? Med en enorm innlevelse i musikken og store doser gode vibes! Og med uovertruffen musikalsk integritet selvsagt.

Første plate som du kjøpte for egne penger? Haha, skulle gjerne sagt noe litt mer kredibelt, men sannheten er at jeg tror det var A-ha’s «Hunting High and Low» på kassett eller en eller annen Scorpions-LP, «Blackout» muligens.

Hva førte til at du fant "din" sjanger? Jeg har en eldre bror (Thor) som spilte mye slikt når jeg vokste opp, så det var nok det som tente interessen!

Du spilte punk sammen med Ottar, han valg siden country du reggae. Kunne det vært omvendt? Nei, det tror jeg ikke, ikke for min del i alle fall!

Har musikksmaken din endret seg de siste 10 årene? Nei, jeg har puslet med det samme, først og fremst reggae, men også soul og jazz. I de senere år har jeg utvidet litt med mento, calypso og jump blues.

Når «oppdaget» du musikken og hva gjorde at du ble hekta? Som nevnt tidligere så har jeg en eldre bror som spilte mye reggae og soul mens jeg vokste opp, så jeg fikk det inn den veien.

Hvilken type musikk preget deg når du var liten? Hva likte dine foreldre? I tidlige tenår var det jo min bror og hans musikk som gjorde inntrykk, men før den tid var det vel ikke noe særlig å skrive hjem om – husker Scorpions var store en stund! En kjapp titt på mine foreldres platesamling viser alt fra Roger Whittaker til jazz og klassisk.

Hva gjorde at du selv ønsket å begynne med musikk? Rett og slett at det var både veldig givende (spesielt for ørene), spennende og interessant. Mange artige folk traff jeg også på min vei. Som platesamler lot jeg meg fascinere av både estetikk og subkultur rundt musikk, noe som fortsetter å fascinere.

Er du nostalgisk? Er veldig glad for at jeg lever i 2022, men musikken og moten var definitivt bedre før.

Hvilket forhold har du til musikkjournalistikk? Hvor oppdaterer du deg på musikk? Leser du musikktidsskrifter, hvilke? Papir eller skjerm? Det hender jeg leser Record Collector, men ellers holder jeg meg oppdatert gjennom venner og diverse fora på nett og Facebook.

Noen musikksjangere som du gjerne skulle ønske å bruke mer tid på? Nei, egentlig ikke, jeg er der jeg skal være – å involvere seg i flere sjangre vil innebære mentale problemer og økonomisk ruin.

Noen personer som har betydd mye for deg når det gjelder din musikksmak? Ja, nå var det han eldre broren igjen!

En mentor som du har lært noe spesielt av? Kan jeg si min eldre bror?

Hvor viktig er det tekniske utstyret for deg når du er ute og spiller plater? Joda, det må være noenlunde bra – utsetter ikke platene mine for noe skrot som ødelegger dem. Og lyden er jo selvsagt viktig – spiller man reggae er heavy bass essensielt!

Om du må velge: Akustisk eller elektrisk? Falskt eller Auto-Tune? Elektrisk og falskt!

Favoritt produsent? Man kommer jo ikke utenom Clement Seymour Dodd, den store Coxsone!

Favorittinstrument? Hmmm, er svak for trombone, vibrafon, saksofon, fløyte, elektrisk piano og enkelte synther.

Favorittstudio? 13 Brentford Road, Kingston Jamaica – Studio One!

Favorittplateselskap? Studio One!

Har du noe du vil spørre deg selv om? Nei!

Er det en musiker eller band i Stavanger som har fått altfor lite oppmerksomhet? Jeg har vært for lite i Stavanger de siste 10+ årene til å yte dette spørsmålet rettferdighet, men i Oslo vil jeg gjerne nevne Flammer Dance Band og Wildman Riddim.

En eller annen som du sender stafett pinnen videre til, sammen med en låt denne personen burde høre? Jeg vil gjerne sende stafettpinnen videre til den stavangerske DJ-skatten «Nakne» Anders Svendsen Almesveen, og han bør sjekke ut Bad Manners’ «Can Can».

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙